یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ،۱۳۸٤

Happy My 3

همانطور که قبلا قول داده بودم و با توجه به نمرات خوبی که این آلبوم (آلبوم Character از گروه Dark Tranquillity) در سایتهای معتبر موسیقی متال گرفته است (نمراتی از قبیل 9 و یا 9.5 از 10 که پس از منحرف شدن گروههایی چون In Flames و Soilwork از این مسیر می تواند قابل توجه و تامل باشد) مطلب این بار بدین قرار است:

مصاحبه با Niklas Sundin گیتاریست گروه Dark Tranquillity :

Niklas Sundin

س) با سلام و عرض خوشامدگویی، قبل از هر سوالی بخاطر وقتی که به ما دادید از شما تشکر می کنم.

ج) من هم متشکرم! به هیچ وجه مشکلی نیست.

س) گروه Dark Tranquillity جز پایه گذاران و پیشگامان Style است که Gothenburg Melodic Death Metal نامیده می شود. آیا شما چنین دوردست و آینده ای را برای گروه تان تصور کرده بودید؟ یا تنها برای تفریح می نواختید؟

ج) نه، ما هرگز گمان نمی کردیم که به این امر دست پیدا کنیم. هنگامی که ما شروع به کار کردیم هیچ کداممان قبلا به طور رسمی در یک گروه فعالیت نداشتیم، و تنها آرزو داشتیم که موسیقی خوب بسازیم و احتمالا یک نوار به صورت Demo منتشر کنیم و اجراهای کوچک و محلی داشته باشیم. این واقعا خارق العاده است که ما هنوز بعد از 16 سال پابرجا مانده ایم و پیشگام این Subgenre از متال هستیم.

س) آلبوم جدید Dark Tranquillity منتشر شده است. می توانید کمی در مورد آلبوم جدیدتان صحبت کنید؟ و تفاوتهای آن را نسبت به کارهای قبلیتان بیان کنید؟

ج) آلبوم جدید ما سریعتر، خشن تر و تکنیکی تر از قبل است. (با توجه به وجود ملودی های زیبا و کم نظیر تکنیکی بودن این آلبوم بیش از پیش مشخص می شود.)

س) چرا نام Character را برای آلبومتان انتخاب کردید؟

ج) این نامی پرمحتوا و پرمعنا است که به طرق متفاوتی می تواند تفسیر شود. این می تواند یک توضیح کامل برای ما و شاید هم یک استعاره از گروه باشد. یک کلمه که بخوبی Lyric های آلبوم را بیان می کند.

س) برای ما درباره خالق و آفریننده های مراحل مختلف آلبوم Dark Tranquillity بگویید، هنگامی که شما موزیک را می ساختید و شعرها را می نوشتید چگونه این قدر هماهنگ و همبسته بودید؟

ج) بطور اساسی در کارهای مشکل این امر بسیار اهمیت دارد. Riff های اولیه در خانه نوشته می شد. سپس ما همه چیز را به اتاق تمرین می بردیم، جائیکه ما نظرات و ایده هایمان را امتحان می کردیم و و آنها را به نحو مناسب در آهنگهایمان مرتب می نمودیم. هر آهنگ را چندین بار با کمی تغییر ضبط کرده و سپس بهترین Version را انتخاب می کردیم. هنگامی که این مرحله به پایان می رسید Lyric ها و Vocal را بر روی آهنگها قرار می دادیم.

س) کمی در مورد خود Niklas صحبت کنیم. چه شد که به عنوان طراح گرافیکی شروع کردید؟ آیا اصلا تحصیلاتی در این زمینه داشته اید؟

ج) بله، من در دانشگاه هنر درس خوانده ام. همچنین مسئولیت یکی از بهترین آموزشگاههای Web/Multimedia در سوئد به عهده من بود. من همیشه نقاشی و طراحی می کردم حتی مدتها قبل از اینکه طعم موسیقی را بچشم. من نوازندگی گیتار را در سن 14 سالگی شروع کردم که تا حدی دیر به نظر می رسد.

س) تو در طراحی و کلا زمینه گرافیک فرد مشهوری هستی. همیشه گروههایی هستند که می خواهند یکی از طرحهای تو Cover آلبوم آنها باشد. آیا وقتی برای این قبیل کارها می گذاری؟ چگونه برنامه ریزی می کنی که به هیچ کدام از دو حرفه ات لطمه نخورد؟

ج) من فردی هستم که سرم بسیار شلوغ است در نتیجه این دو کار را با هم ترکیب کرده ام. من سرگرم بودن را دوست دارم حتی اگر کارهایم از وقتم بیشتر باشند. به هر حال از وقتی که به طور جدی با گروه مشغول به کار شدم برنامه خودم را طوری تنظیم کرده ام که به هر دو برسم. البته نیاز دارم که کمی باطری هایم شارژ شود. (با خنده)

س) هنگام طراحی از کجا و از چه چیزهایی الهام و حس می گیری؟

ج) با موسیقی، البته حس و الهام تقریبا از هر جایی می توانند بیاید. آنها یک سری نتایج ذهنی من هستند که با توجه به تواناییهای من به ذهنم می رسند.

س) دوباره به گروه برگردیم. هدف بعدی Dark Tranquillity چیست؟ آیا با اعضا و دست اندرکاران گروه درباره چنین موضوعاتی جلسه تشکیل می دهید؟ در پشت پرده گروه چه می گذرد؟

ج) نه، ما هرگز به برنامه ریزی برای بازاریابی و فروش و ... اهمیت نمی دهیم. همگی ما از تجارت در موسیقی متنفر هستیم و فقط و فقط به ارزش موسیقی فکر می کنیم. پس برای بزرگتر شدن و معروفتر شدن هیچ هدفی نداریم. ما امسال تورهای زیادی خواهیم داشت و امیدواریم که روز به روز پیشرفت کنیم و بر کیفیت کارهایمان بیفزاییم. فعلا منتظر هستیم تا ببینیم چه پیش می آید.

س) خیلی حوبه! از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید بسیار ممنونم و برای خودت، خانواده ات و گروهتان بهترین آرزوها را دارم. به عنوان آخرین جمله؟

ج) از مصاحبه خوبتان متشکر و ممنونم.

--------------------------------------------------

پس از تغییر قالب وبلاگ در نظر داشتم  که هر چند وقت یکبار مطلبی را به نقل یکی از دوستانم بنویسم. دوستانی که با اطلاعات خوبشان همیشه مرا یاری نموده اند ولی به دلایلی - از جمله کمبود وقت کافی، نداشتن علاقه و ... - نتوانستند و یا نخواستند که خودشان وبلاگ شخصی داشته باشند. نمونه اول آن مصاحبه با گروه صفیر عرش بود. همچنین مطالب زیر توسط دو تن از دوستانم تهیه شده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

تحلیل موسیقی در قرون وسطی (حامد جواهرجو) :

Middle Age Music

نزدیک هزار سال از تاریخ اروپا به عنوان قرون وسطی شناخته می شود که از حدود سال 450 میلادی با فروپاشی امپراطوری روم آغاز شد و اواخر آن تا حدود 1450 میلادی که دوران رشد فرهنگی بود به طول می انجامید. در قرون وسطی میان سه طبقه حاکم (اشراف)، دهقانان و روحانیان تمایزی شدید برقرار بود. تقریبا تمام اقشار جامعه نفوذ قدرتمند کلیسای کاتولیک روم را احساس می کردند. کلیسا بر جریان موسیقی نیز حاکم بود. برجسته ترین موسیقی دان ها کشیش های خدمتگزار کلیسا بودند. بنابراین جای شگفتی نیست که طی قرون وسطی فقط موسیقی مذهبی تصنیف شده است، اگرچه سازهای متنوعی برای همراهی موسیقی به کار گرفته می شد اما بخش عمده آن آوازی بوده است.

از حدود 1100 میلادی سازها به گونه ای فزاینده در کلیسا به کار گرفته شدند و ارگ برجسته ترین آنها بود. آهنگسازان این دوره آثار خود را بر مبنای یک سری سرودها و دعاها تصنیف می کردند که یکی از مهم ترین آن سرود گرگوریانی بود که موسیقی رسمی کلیسای کاتولیک روم بود. این سرود بافتی مونوفونیک داشته و از وزن پیروی نمی کند و حس ضرب در آن ضعیف است. جریان آزاد ریتم به این سرودها حالتی مواج و بداهانه سرایانه می بخشد. این سرود بیانگر کیفیتی آرام و قدسی است و بیشتر بیانگر جلوه معنوی کلیسا بوده تا فردیت انسان.

در آن دوره آهنگسازان از گامهای نامتعارف استفاده می کردند که به مدهای کلیسایی معروف است. این مدها گام های اساسی موسیقی غرب در قرون وسطی و رنسانس بوده است. یکی از نمونه های شکوهمند سرود گرگوریانی بخش Alleluia از مس مراسم عید تجلی مسیح است. به رغم چیرگی سرود گرگوریانی بر موسیقی سراسر قرون وسطی گونه دیگری از موسیقی در آن سوی دیوارهای کلیسا وجود داشته که مهم ترین بخش آوازهای غیر مذهبی آن دوره در سده های دوازدهم و سیزدهم توسط نجیب زادگان فرانسوی که ترویادور ها و ترور ها نامیده می شدند ساخته شده است.

یکی از قدیمی ترین فرم های سازی برجا مانده رقصی استامپی بود. استامپی ورن سه تایی و ریتمی قوی و چالاک دارد. در فاصله بین سالهای 700 تا 900 میلادی موسیقی دچار تحولی عظیم شد.بدین صورت که چند خط ملودیک به موسیقی اضافه شد که بدان ارگانوم می گفتند، که در واقع خصلت پلی فونیک یافت. در سال 1150 پاریس به مرکز موسیقی پلی فونیک بدل شد. از اولین پیشگامان آن دو آهنگساز برجسته بنام لئونن و پروتن بودند که سرپرست گروه همسرایان کلیسای نوتردام بودند، که از آنان و پیشروانشان به عنوان موسیقی دان های مکتب نوتردام یاد می شود. از حدود 1170 تا 1200 آهنگسازان مکتب نوتردام ریتم میزان بندی شده را در موسیقی پلی فونیک وارد کردند. از مهم ترین آثار پلی فونیک مکتب نوتردام قطعه آله لویا : نایتویتاس، اثر پروتن می باشد.

در سده چهاردهم قدرت کلیسا رو به کاستی گرفت و موسیقی غیر مذهبی اهمیت بیشتری یافت و آوازهای عاشقانه و مس ها شهرت بیشتری یافتند. مس نوتردام ساخته ماشو از بهترین آثار شناخته شده قرون وسطی می باشد،  که برای چهار خط آوازی نوشته شده است. بدین ترتیب با فروکش کردن قدرت کلیسا و تغییر اوضاع اروپا، دوران قرون وسطی به پایان رسید و دوره جدیدی در موسیقی با آغاز شدن دوره رنسانس آغاز شد.

--------------------------------------------------

معرفی گروه Necrophobic (بهروز ولی پور) :

Necrophobic Logo

Necrophobic صفتی است برای کسی از جسد مرده وحشت دارد.

Current Line-up :

Johan Bergeback : Guitar
Sebastian Ramstedt : Guitar
Tobias Sidegard : Vocals, Bass
Joakim Sterner : Drums

بیوگرافی گروه :

Necrophobic  در سال 1989 در استکهلم سوئد توسط David Parland گیتاریست و Joakim Sterner دامر گروه شکل گرفت تا به دنیا گروهی را با سبک Death Metal پلید و ناپاک معرفی کند. در همین زمان بسیاری از گروهها در سبک دث متال همچون Carcass ،Napalm Death و ... مشغول بکار بودند. نفوذ و تمرکز Necrophobic بر روی موسیقی نسبت به سایر گروهها با توجه به حال و هوای تیره و تار و مملو از پلیدی آن کمی متفاوت بود. این گروه در آغاز از کار گروههایی چون Bathory ،Morbid Angel و Slayer الگو برداری کرد. در طی سالهای "زیر زمینی" از 1990 تا 1992 گروه با نوارهایی همچون Slow Asphyxiation (به آرامی خفه شدن) در 1990، Unholy Prophecies (پیشگوییهای غیر مقدس) در 1991 و The Call (فراخوان) در 1992 شهرت زیادی برای خود کسب کرد. فروش زیاد این سه Demo ثابت کرد که Necrophobic فقط چیزی در حد یک "گروه دیگر" نیست بلکه حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

Necrophobic Guitarist

Necrophobic زمان را برای حرکت رو به جلو مناسب دانست و شروع به تماس گرفتن با چند Label برای بستن قرارداد ضبط و پخش موسیقی کرد. بعد از دو روز Black Mark Production به گروه پاسخ مثبت داد و پس از عقد قرارداد تبدیل به Label گروه شد. در مارس 1993 اعضای گروه David Parland (گیتار)، Tobias Sidegard (گیتار باس)، Anders Strokirk (خواننده) و Joakim Sterner (درام)  وارد استودیو شده و آلبوم خود را با نام The Nucturnal Silence (سکوت شبانه) ضبط کردند.  9 آهنگ کفرآمیز که قلب شنوندگان را به آتش می کشد. با وجود اینکه صحنه دث متال توسط گروههای زیادی اشباع شده بود ولی آلبوم The Nocturnal Silence بیشترین امتیازات را در مجلات موسیقی به خود اختصاص داد و در مجله آلمانی Rock Hard's Chart به مکان نهم دست یافت.

چند ماه بعد Andres تصمیم گرفت تا از گروه جدا شود . Tobias بخش Vocal را به عهده گرفت و Martin Halfdan نیز به عنوان گیتاریست جدید به گروه ملحق شد. با توجه به بحران درونی گروه، Necrophobic در زمینه موضوع جدید آلبوم خود دچار مشکل بود. البته نه به معنای آنکه اصلا چیزی نداشتند بلکه موضوعات صد در صد میل گروه را ارضا نمی کرد. به محض اینکه اعضای گروه احساس کردند مدت نسبتا طولانی از صحنه دور شده اند تصمیم گرفتند که یک Mini Album با نام Spawned By Evil (نشات گرفته از پلیدی) را عرضه کنند. به هنگام انتشار کامل آلبوم (بهار 1996) گیتاریست گروه David Parland تصمیم به جدایی از گروه گرفت.  Necrophobic تا مدتی با سه نفر به کار خود ادامه داد اما بعد جایگزینی برای جای خالی پیدا کرد و آن گیتاریست اسبق گروه Morpheus یعنی Sebastian Ramstedt بود. در فوریه 1997 انتظار به پایان رسید و آلبوم طوفانی Darkside (سمت تاریک) منتشر شد. انتظارات مردم بسیار بالا بود. آیا گروه می توانست بهتر از قبل عمل کند؟ جواب مثبت بود. آنها تمامی مرزها را درنوردیدند و رضایت مطبوعات و طرفداران گروه حکایت از موفقیتی دیگر داشت. آلبوم Darkside بیشترین واکنش ها را به خود جلب کرد و مجددا امتیازات بالایی را در مجلات موسیقی و انتشارات زیرزمینی به خود اختصاص داد. در این آلبوم Necrophobic عمق و مسافت بیشتری را در قلمروهای تاریک و شیطانی پیمود و از نظر موسیقیایی نیز بر سرعت اجرای خود افزوده بود.

در زمستان 1999 زمان سومین آلبوم کامل گروه فرا رسیده بود و آلبوم The Third Antichrist (ضد مسیح سوم) عرضه شد. آلبوم از نظر تکنیکی همچون کارهای قبلی بود و پلیدی و شرارت در فضای موسیقی گروه به یک "مارک تجاری" تبدیل شده بود. پاسخ مثبت و عالی از سراسر دنیا گروه را به اجرای موسیقی در خارج از خانه ترغیب کرد. در طی فستیوال برگزار شده در آلمان در آگوست 2000 Martin گیتاریست گروه اعلام کرد که قصد جدایی و کار در گروه دیگری را دارد. در این هنگام David دوباره به گروه بازگشت ولی حضور او دوام زیادی نداشت زیرا در سال 2001 برای دومین بار از گروه جدا شد. در آوریل 2001 گروه با Hammerheart Records قرارداد بست. همچنین Johan Bergeback جای David را پر کرد و Necrophobic که احساس تولد مجددی را داشت شروع به کامل کردن چهارمین آلبوم خود نمود. آلبوم جدید آنها Bloodhymns (سرودهای خونین) نام داشت و از نظر تکنیکی و فنی بسیار قوی و سنگین بود. 10 آهنگ که شما را وادار می کند تا سر حد مرگ خون بریزید.

Necrophobic Band

در حال حاضر گروه با کمپانی Karmageddon Media قرارداد دارد که البته تا بحال آلبومی با نام این کمپانی توسط Necrophobic عرضه نشده است. یکی از زیباترین کارهای گروه اجرای مجدد آهنگ Moonchild است که قبلا توسط گروه Iron Maiden اجرا شده است.

دیسکوگرافی گروه :

 

Tour EP 2003

 

Title: Tour EP 2003 [Sampler]
Record label: Hammerheart Records
Release year: 2003

 

Bloodhymns

 

Title: Bloodhymns
Record label: Hammerheart Records
Release year: 2002
Produced by: Necrophobic & Tomas Skogsberg
Studio: Sunlight Studio

 

The Third Antichrist

 

Title: The Third Antichrist
Record label: Black Mark Production
Release year: 1999
Produced by: Necrophobic & Tomas Skogsberg
Studio: Sunlight Studio

 

Darkside

 

Title: Darkside
Record label: Black Mark Production
Release year: 1997
Produced by: Necrophobic & Tomas Skogsberg
Studio: Sunlight Studio

 

Spawned by Evil [Mini Album]

 

Title: Spawned by Evil [Mini Album]
Record label: Black Mark Production
Release year: 1996
Produced by: Necrophobic & Tomas Skogsberg
Studio: Sunlight Studio

 

The Nocturnal Silence

 

Title: The Nocturnal Silence
Record label: Black Mark Production
Release year: 1993
Produced by: Necrophobic & Tomas Skogsberg
Studio: Sunlight Studio

 

The Call [EP]

 

Title: The Call [EP]
Record label: Wild Rags Records
Release year: 1993
Produced by: Necrophobic & Tomas Skogsberg
Studio: Sunlight Studio

Soul Nidus

© Copyright 2004-2005. All Rights Reserved by Galaxy Of Metal
© 2005 Templates by Vandad, All Rights Reserved